Simmerdown 'trade fair' buiten de grenzen

woensdag, 11 juni, 2014
Simmerdown 'trade fair' buiten de grenzen

Op zaterdag 5 juli 2014 worden de terreinen van het JOC WIJland naar jaarlijkse gewoonte omgetoverd tot een zuiderse site voor het gratis wereldfestival Simmerdown, waar dit jaar het thema ‘FAIRTRADE’ centraal staat. Simmerdown zet vanaf 14u zijn deuren open voor iedereen. Een heel gemoedelijk, tropisch en gezellig sfeertje maakt dat iedereen zich thuis kan voelen. Jong of oud, blank of zwart, dik of dun? Maakt niet uit! Iedereen is welkom!

Door het festival volledig gratis aan te bieden en de ‘prijslijst’ bewust democratisch te houden, creëren we de spreekwoordelijke ‘lage drempel’ en weerhouden we niemand van te komen.

We verwennen onze jongste bezoekers met een gratis kinderdorp, waar ze niet alleen kunnen klimmen, lopen, klauteren en springen, maar ook op een eenvoudige manier kennis maken met de het centrale thema ‘FAIRTRADE’ en meewerken aan betere lonen voor de boeren in het zuiden.

Ook de liefhebber van wereldmuziek wordt op Simmerdown getrakteerd op vijf optredens. Dit jaar is de affiche compleet met La Malquerida, Staff des Leaders, La Familya, Des Estupando Orchestra en Myster. Simmerdown is echter meer dan muziek alleen. Simmerdown probeert op elk ‘tussendoormoment’ animatie aan te bieden. We hebben een uitgebreid aanbod van randactiviteiten in petto. Simmerdown tracht een aanbod samen te stellen dat zowel jong als oud aanspreekt. Voor dit jaar zijn er al De Ballen van Balthazar (een humoristisch en circustechnisch hoogstaande voorstelling), Circo Fiasco (een circusworkshop voor jong en oud), Ron Jaluai (de kleinste mobiele cocktailbar ter wereld), de Insectensnackbar en Pottendraaien met Jan en Hiska met haar hennatattoos. In de kijker staat het Repair Café Klein-Brabant, waar je samen met een professionele fietsenmaker je fiets kan herstellen en graveren. Dit laatste past helemaal in onze filosofie van duurzaamheid en ecologie.

De Fairetradebar is zonder twijfel het pareltje op het terrein van Simmerdown. Er wordt met man en macht gewerkt om er een exotische, gezellige en zelf gesjorde cocktailbar van te maken. We zijn dan ook niet verbaasd dat het een van de drukst bezochte plaatsen van ons festival is. Van bij de aanvang van ons festival worden er non stop (h)eerlijke cocktails geserveerd. Ook hier hebben we oog voor eerlijke handel door wereldwinkelproducten te gebruiken waar mogelijk. Dit jaar worden ze nog meer onder de aandacht gebracht bij onze bezoekers, door het centrale thema FAIRTRADE.

Op de wereldmarkt willen we de souks naar Simmerdown brengen. Zoals het hoort, is het een mengelmoes van winkeltjes en organisaties, een infomarkt en een verkoopmarkt.

Met tal van activiteiten kan het niet anders dan dat onze bezoekers honger krijgen. Op het terrein worden minstens twee eetstanden voorzien. We proberen dit aanbod elk jaar te variëren. Sedert drie edities serveren we ook bio-fairtrade-ijs. De topper op culinair gebied is ons Wereldbuffet. Hierbij maken we gebruik van eerlijke producten. De prijzen voor het wereldbuffet houden we eveneens betaalbaar (11 euro/volwassene en 7 euro/jongere). Met meer dan vijfhonderd gegadigden is dit steeds een succes.

Zoals reeds gezegd staat dit jaar ‘FAIRTRADE’ volledig centaal. Fairtade is altijd al belangrijk geweest voor Simmerdown. Naar aanleiding van 5 jaar Fairtradegemeente Puurs, wilden we het dit jaar extra in de verf zetten. Traditiegetrouw bieden wij fairtradeproducten aan op Simmerdown, maar in de editie van 2014 willen we het verhaal achter de producten van de wereldwinkel meer duidelijk maken. Daarom kozen we dit jaar voor Oxfam als partnerorganisatie. Oxfam Wereldwinkels wil het maatschappelijk bewustzijn ten aanzien van onrecht in de handelsverhoudingen vergroten. Via een eigen verkoopswerking creëren ze een alternatief handelscircuit met producten van eerlijke handel, om de consument bewust te maken van de onrechtvaardige handelsverhoudingen. In alle hierboven opgesomde activiteiten komt dit thema aan bod. We willen het thema op een laagdrempelige manier aanbieden aan al onze bezoekers.  In het kinderdorp staat het thema centraal tijdens alle activiteiten, op onze drankkaarten en placemats vinden bezoekers essentiële informatie, er hangen infoblaadjes in de toiletten... Mensen die meer informatie wensen over het thema FAIRTRADE kunnen een kijkje nemen op de informatieve stand en eventuele andere marktstanden rond dit thema.

Omdat het festival mensen duidelijk wil maken dat we echt overtuigd zijn van deze boodschap wordt dit jaar voor alle producten waar het alternatief voor bestaat, enkel de fairtrade variant aangeboden. Zo kiezen we heel bewust voor fairtade cola, fruitsap, limonade, ice-tea, thee, …

Naast de aandacht voor het centrale thema ‘FAIRTRADE’, vindt Simmerdown het ook belangrijk om aandacht te besteden aan duurzaamheid en ecologie. Onze medewerkers dragen met trots Earth Positive fairtrade T-shirts, die ze jaarlijks kunnen hergebruiken. Geen kasten vol Simmerdownshirts, maar één eerlijk, ecologisch en kwaliteitsvol T-shirt. Ons eco-team dat zich ontfermt over het opruimen en sorteren van afval, het gebruik van wisselbekers en ander recycleerbaar materiaal, zoekt jaarlijks naar manieren om nog te verbeteren. De samenwerking met Repair Café Klein-Brabant is één van deze nieuwe initiatieven.