Puurs heeft aspergepunt

vrijdag, 18 april, 2014
Puurs heeft aspergepunt

Op vrijdag 18 april onthulden Puurs burgemeester Koen Van den Heuvel en schepen van openbare werken en groenbeheer, Yvo Van Damme de nieuwe rotonde in de Meersmansdreef. De rotonde kreeg de naam ‘aspergepunt’, een verwijzing naar het rijke aspergeverleden van Puurs en vooral van leefgemeenschap Kalfort.

“Het aspergepunt is niet de eerste Puurse rotonde in het teken van de lokale geschiedenis. Er is ook al het Duvelpunt in Breendonk (Rijweg / N17) en het Pierenpunt in Liezele (Hof ten Berglaan),” aldus burgemeester Van den Heuvel.

Op de nieuwe rotonde vind je bermen van geschoren groenblijvende taxusplanten. In het midden daarvan staat ook een aspergesteker. De voorbereidende werken en aanplantingen werden uitgevoerd door de medewerkers van de gemeentelijke technische dienst.

Puurs = aspergegemeente
100 jaar lang vormde de asperge een belangrijk element in de Kalfortse en Klein-Brabantse landbouw. Gans de regio lag vol aspergebermen. Vanaf de jaren zestig begon stilaan de professionele aspergeteelt terug te lopen in Klein-Brabant Maar nu vind je nog wel geregeld een aspergeberm in de particulieren moestuinen.
Puurs schepen van groenbeheer en openbare werken, Yvo Van Damme vindt het dan ook een logische keuze: “De rotonde ligt slechts op een boogscheut van de bakermat van de Kalfortse asperges. De Kalfortenaren waren vermoedelijk de eersten die asperges kweekten in het Hof van Coolhem nadat ze aspergezaad hadden meegebracht van Rijsel waar men vlas ging verkopen.”